در مورد ویتامین های مورد نیاز بدن چیزی میدانید؟

در مورد ویتامین های مورد نیاز بدن چیزی میدانید؟

در مورد ویتامین های مورد نیاز بدن چیزی میدانید؟

اگر بخوایم در مورد ویتامین ها صحبت کنیم اولین مرحله شناخت ویتامین است در این مقالات در مورد نقش  ویتامین در بدن و همچنین بررسی نتایج آن در این مقالات در وبلاگ شیراز1717 صحبت میکنم در صورتی که در مورد نظرات یا پیشنهادات این مقاله صحبت داشتید با ما در زیر این مقاله درمیان بگذارید.

ویتامین چیست؟

ویتامینها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. ویتامین‌ها سبب تسهیل دگرگشت یا سوخت و ساز بدن یا متابولیزم می‌شوند و رشد و نمو و ترمیم یاخته‌های بدن را میسر می‌سازند. برخی از ویتامین‌ها سبب جذب مواد غذایی در روده می‌شوند و بعضی نیز به عنوان کاتالیزور عمل می‌کنند. عمل آن‌ها بر روی بافت‌های پوششی و همچنین استخوان بوده و در مجموع هر کدام از آن‌ها از بروز یک عارضه جلوگیری می‌کند.

انواع ویتامین‌ها:

ویتامین آ یا رتینول

ویتامین ث یا آسکوربیک اسید

ویتامین دی

ویتامین ای

ویتامین کا

ویتامین اف ۱

انواع ویتامین‌های گروه ب:

ویتامین ب۱ یا تیامین ویتامین

ویتامین ب۲ یا ریبوفلاوین

ویتامین ب۳ یا نیاسین یا نیکوتینیک اسید

ویتامین ب۵ یا اسید پانتوتنیک

ویتامین ب۶ یا پیریدوکسین

ویتامین ب۷ یا بیوتین

ویتامین ب۹ یا اسید فولیک

ویتامین ب۱۲ یا کوبالامین

ویتامین ها در بدن

تفاوت بین بدن زن و مرد در دریافت ویتامین ها:

بدن خانم ها و آقایان به همه ویتامین ها نیاز دارد. اما زنان و مردان با توجه به تمایز نوع شرایط فیزولوژیکی و هورمون ها به بعضی از مواد مغذی و ویتامین ها نیاز بیشتری دارند.

در مورد نیاز ویتامین در مردان بیشتر بدانید؟

از آن جایی که مردان نقش سرپرست خانواده را دارند و کارهای سنگین، شب کاری، بی تحرکی و استرس دارند و در اکثر روز ها آن طور که باید نمی توانند کیفیت و زمان وعده غذایی خود را کنترل کنند پس باید نسبت به ویتامین های ضروری بدن خود توجه بیشتری کنند. ما در این مقاله قصد داریم بهترین ویتامین برای مردان را به شما معرفی کنیم.

بهترین ویتامین برای مردان عبارت اند از:

ویتامین

  • ویتامین A

این ویتامین در اسفناج پخته، هویج، سیب زمینی، کدو تنبل، طالبی، انبه،فلفل قرمز و… وجود دارد که برای دید چشم و سیستم ایمنی بدن ضروری است.

  • ویتامینB-1

این ویتامین درنان، تخمه آفتاب گردان، شیر،ماکارونی،ماهی قزل آلا و… وجود دارد که به سلول‌ها کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل کنند.

  • ویتامینB-2

این ویتامین در جگر،بادام، مرغ جوجه گردان، تخم مرغ و … وجود داردکه به سلول‌ها کمک می‌کند انرژی تولید کنند.

  • ویتامینB-3

این ویتامین در آرد گندم، قارچ، گوشت گاو، گوجه فرنگی و … وجود دارد که به عملکرد مناسب سیستم‌های گوارش و عصبی کمک می‌کند.

  • ویتامین B-5

این ویتامین در ماء الشعیر،گوشت، دل و جگر و قلوه، مرغ، لوبیا و… وجود دارد که تقریبا مانند بیوتین یا ویتامین B-7 عمل می کند.

  • ویتامین C

این ویتامین در مرکبات، توت فرنگی، آلبالو، کیوی و … برای سلامت لثه‌ها و دندان‌ها مفید است و به بدن کمک می‌کند زخم را بهبود ببخشد و آهن جذب کند.

  • ویتامین D

این ویتامین درپنیر بز، خامه ترش، جودوسر، شیر کاکائو، زرده تخم مرغ و … وجود دارد که ویتامین D به جذب و نگه داری سطح نرمال کلسیم خون به بدن کمک می‌کند.

  • ویتامین E

این ویتامین در گوجه فرنگی، انبه، کدوحلوایی، زردآلو خشک شده و … وجود دارد که ویتامین E برای انعقاد خون بسیار حیاتی است. این ویتامین یکی از بهترین ویتامین برای مردان است.•

 روی (زینک)

یکی از ضروری‌ترین عناصر مغذی برای سلامت انسان روی است که در ایمنی و تقویت سیستم بدنی نقش مهمی دارد.

محدودیت‌های مربوط به رژیم غذایی

اگراز دسته افرادی هستید که فقط گیاه خواری می کنید باید به اندازه کافی ویتامین B-12 و ویتامین D استفاده کنید . همچنین این افراد در معرض خطر کمبود آهن و روی هم هستند.

پس اگر می خواهید این رژیم را ادامه دهید میوه ها و سبزیجاتی که رنگ تیره ای دارند استفاده کنید تا با کمبود ویتامین A مواجه نشوید.

ویتامین

مردان بالغ بالایی 50 سال

اگر از دسته آقایونی هستید که سن ۵۰ سالگی خود را رد کرده اید باید بیشتر مراقب سلامتی خود و مواد مصرفی برای تکمیل ویتامین ها داشته باشید.

به عنوان مثال بهترین ویتامین برای مردان از سن ۵۰ به بالا به شرح زیر است؟

  •            سیستم عصبی و گلبول‌های قرمزتان را با ویتامین B-12 سالم نگه می‌دارد.

  •            برای تشکیل گلبول‌های قرمز ویتامین B-6کمک می‌کند.

  •            برای استحکام استخوان‌هایتان کلسیم و ویتامین D مصرف کنید.

  •            با بالا رفتن سن سوخت وساز بدن کاهش می یابد پس از ویتامین های گروه B استفاده کنید تا این مشکل برای شما وجود نیاید.

  •            با استفاده از دراز کشیدن در نور خورشید البته با استفاده از ضدآفتاب کمک بزرگی در دریافت ویتامینD به بدن تان کرده اید.

ارزیابی بیشتر برای مردان(نقش ویتامین ها در بدن مردان)

ویتامین‌های فهرست‌شده در زیر، برای عملکرد مناسب بدن ضروری هستند:

  •                ویتامین A برای دید چشم و سیستم ایمنی بدن ضروری است.

  •                ویتامین B1 (تیامین) به سلول‌ها کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل کنند.

  •                ویتامین B2 (ریبوفلاوین) به سلول‌ها کمک می‌کند انرژی تولید کنند.

  •                ویتامین B3 (نیاسین) به عملکرد مناسب سیستم‌های گوارش و عصبی کمک می‌کند.

  •                ویتامین B6 به بدن کمک می‌کند هموگلوبین و چندین پیام‌رسان عصبی در مغز تولید کند، عملکرد عصبی را تقویت می‌کند، پروتئین‌ها را تجزیه می‌کند، و به حفظ سطح گلوکز خون کمک می‌کند.

  •                ویتامین B12 به تشکیل گلبول‌های قرمز، حفظ سیستم عصبی و سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند.

  •                ویتامین C برای سلامت لثه‌ها و دندان‌ها مفید است و به بدن کمک می‌کند زخم را بهبود ببخشد و آهن جذب کند.

  •                ویتامین D در جذب و حفظ سطح نرمال کلسیم خون به بدن کمک می‌کند.

  •                ویتامین E برای انعقاد خون بسیار حیاتی است.

  •                بیوتین به تجزیه‌ی پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند و برای تولید هورمون و کلسترول مهم است.

  •                پانتوتنیک اسید تقریبا مانند بیوتین عمل می‌کند.

  •                فولات (اسید فولیک) به تشکیل گلبول‌های قرمز کمک می‌کند و برای تولید DNA ضروری است.

  •                روی (زینک) در ایمنی و تقویت سیستم عصبی بدن نقش مهمی دارد.

چگونه ویتامین‌های موردنیازم را تأمین کنم؟

بسیاری از ویتامین‌های ضروری را می‌توان در منابع غذایی یافت، برای مثال:

  •            تخم مرغ: ویتامین A ،B-1 ،B-3 ،B-12 ،K، بیوتین، پانتوتنیک اسید؛

  •            آووکادو: ویتامین E، B-3، B-6، پانتوتنیک اسید؛

  •            شیر و شیر غنی‌شده: ویتامین A، B-2، B-12، D، بیوتین، پانتوتنیک اسید؛

  •            گل کلم: ویتامین K و ویتامین C؛

  •            مرکبات: ویتامین C، فولات؛

  •            مغزها و دانه‌ها: ویتامین B-3 ،B-6، بیوتین؛

  •            سبزیجات به رنگ سبز تیره، مانند کلم بروکلی، مارچوبه و کلم پیچ: ویتامین C ،E ،K، فولات؛

  •            سبزیجات برگ‌دار تیره: ویتامین A ،K، فولات.

ویتامین هایی مناسب برای بدن زنان

براساس تحقیقات شرکت ها و انجمن هایی علمی در مورد ویتامین های ضروری بدن زنان صحبت هایی زیادی شده در مورد نقش ویتامین در بدن زنان باعث عملکرد طبیعی سلول ضروری هستند ضمن این که بدن بسیار یاز مواد مغذی را تولید نمی کند و ما باید بسیاری از آنها را از راه مواد غذایی به دست بیاوریم.

همچنین این تحقیفات نشان داد زنان به چه ویتامین هایی نیاز دارند:

بسیاری از این ویتامین ها تاثیرات مشابه دارند به عنوان مثال هر دو ویتامین های آ و ث منجر به ترویج سلامت دندان ها، می شوند و یا این که ویتامین های گروه ب منجر به افزایش متابولیسم بدن با تولید سلول های قرمز خون خواهند شد.

با این حال برخی عملکردهای بدن نیاز به ویتامین های خاص دارند. به عنوان مثال ویتامین دی برای کمک به جذب و حفظ سطوح مناسبی از کلسیم ضروری است. دریافت ویتامین دی کافی از طریق مواد غذایی کمی سخت است و به همین دلیل روزانه قرار گیری در معرض نور خورشید برای ۲۰ دقیقه توصیه شده است و آنهم برای سنتز ویتامین دی از طریق پوست.

علاوه بر این، بدن برای انعقاد موثر خون نیاز به ویتامین کا دارد. خوشبختانه کمبود ویتامین کا نادر است و دلیلش هم این است که باکتری های روده ۷۵ درصد از ویتامین کا را تولید می کنند و مابقی آن را می توان از طریق خوردن غذاهای سالم به دست آورد.

پیشنهادات مناسب برای استفاده خانم از مواد غذایی که بدن آن ها ویتامین هایی مورد نیازشون جذب کنند:

ویتامین آ: طالبی، زردآلو، زرده تخم مرغ

ویتامین ب ۱ (تیامین): گوشت بدون چربی، آجیل و دانه ها، غلات سبوس دار

ویتامین ب ۲(ریبوفلاوین): شیر و سایر محصولات لبنی، سبزیجات برگ سبز

ویتامین ب ۳ (نیاسین): حبوبات، ماهی، مرغ

ویتامین ب ۶: آووکادو، موز، آجیل

ویتامین ب ۱۲:تخم مرغ، شیر

ویتامین ث: مرکبات، توت فرنگی، کلم بروکسل

ویتامین دی: ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، شیر غنی شده و فراورده های لبنی

ویتامین ای: انبه، مارچوبه، روغن های گیاهی

ویتامین کا: گل کلم، کلم پیچ، گوشت گاو

بیوتین: آجیل، شکلات

اسید پانتوتنیک: کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین و سفید، قارچ

فولات: چغندر، عدس، کره بادام زمینی

کولین: تخم مرغ، گوشت، ماهی

سوپر مارکت آنلاین در ایران

نیاز زنان حامله به ویتامین

زنان حامله: زنان باردار و شیرده باید ویتامین های ب ۶ و ب ۱۲ بعلاوه اسیدفولیک را به صورت مکمل نیز دریافت کنند و آنهم برای جلوگیری از آسیب به جنین در حال رشد. اسید فولیک به کاهش خطر ابتلا به تعدادی از نقائص حین تولد مانند اسپینابیفیدا و وزن کم هنگام تولد کمک می کند. اگر شما در حال تلاش برای باردار شدن هستید، دریافت اسید فولیک اضافه از طریق مکمل ها را باید در نظر داشته باشید.

زنان با محدودیت های رژیم غذایی: زنانی که رژیم غذایی گیاه خواری دارند، ممکن است به دریافت مکمل های ویتامین ب ۱۲ نیاز داشته باشند. علاوه بر این اگر به دنبال رژیم غذایی گیاه خواری، محصولات لبنی، تخم مرغ و ماهی نیز مصرف نشود، فرد در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین آ نیز قرار می گیرد. مصرف مقادیر زیادی از میوه ها و سبزیجات تیره رنگ می تواند به جلوگیری از این کمبود کمک کند. چنین افرادی باید مطمئن شوند که به اندازه کافی روی از طریق رژیم غذایی به دست می آورند. در غیر این صورت مکمل روی باید مصرف شود.

زنان سالخورده

زنان سالخورده: زنان مسن که از نور خورشید اجتناب می کنند، نیاز دارند که مکمل های ویتامین دی را دریافت کنند. در نظر داشته باشید که مصرف مقادیر زیاد این مکمل خطرناک است و نباید بیش از مقادیر توصیه شده مگر با تجویز پزشک، آن را مصرف کرد. زنان مسن همچنین ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین های گروه ب باشند که نقش مهمی در هضم و سوخت و ساز بدن دارد

نظرات یا پیشنهادات مورد نظر خودتان را با ما در میان بگذارید.شیراز1717 مرجع خرید در جنوب کشور

نظرات بازدیدکنندگان